Archipelag Pokoleń 2025

DARMOWY KURS ONLINE

Archipelag pokoleń

Kurs dla osób zainteresowanych tematyką międzypokoleniowości i chcących działać na rzecz innych, w szczególności skierowany do animatorów kultury, słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku, pracowników bibliotek i domów kultury, społeczników.

Zgłoś się!

Na zgłoszenia czekamy do 21 lutego 2025.

Co zyskujesz?

1a

Dowiesz się, jak rozpoznać potrzeby i problemy w swojej społeczności

2

Nauczysz się włączać do swojej pracy różne nowe technologie

3

Zdobędziesz nowe kompetencje – od praktyków, ale też wspólnie z nimi

4

Poznasz metody i narzędzia, idealne podczas pracy z grupą międzypokoleniową

5

Poznasz przykłady ciekawych działań międzypokoleniowych z Polski i ze świata

6

Nauczysz się poprowadzić społeczne działanie angażujące osoby młode i starsze

Jak to działa?

Startujemy 24 lutego! Kurs trwa 6 tygodni, a wszystkie treści znajdziesz na platformie internetowej. Co tydzień otrzymasz zestaw materiałów do czytania, oglądania lub słuchania oraz ćwiczeń do wykonania. Możesz pracować z nimi w dowolnym czasie i miejscu, dostosowując naukę do swojego rytmu dnia.

Podstawowy program kursu uzupełniasz podczas cotygodniowych spotkań grupowych. To tutaj teoria zamienia się w praktykę – dyskusje, wymiana doświadczeń i wspólne działania pozwolą Ci lepiej zrozumieć i przetestować zdobywaną wiedzę. Już na początku kursu dołączysz do swojej grupy, z którą będziesz pracować przez cały czas trwania programu.

Na aktywny udział w kursie przeznaczysz około 3,5 godziny tygodniowo:

  • 2,5 godziny na zapoznanie się z materiałami i wykonanie zadań,
  • 1 godzinę na spotkanie grupowe online na platformie Zoom.

To intensywny, ale elastyczny program, który pozwala na rozwój we własnym tempie, jednocześnie dając możliwość współpracy z innymi uczestnikami. Rozpocznij z nami tę wyjątkową podróż!

Przegląd sześciu tygodni kursu

NASZE HISTORIE 

Dowiesz się, czym są działania międzypokoleniowe, gdzie mogą być prowadzone i jaki mają wpływ na społeczności i społeczeństwo. Poznasz własne motywacje do prowadzenia działań międzypokoleniowych oraz poznasz innych uczestników kursu
[ 24 lutego – 2 marca 2025 ]

MYŚLIMY GLOBALNIE, DZIAŁAMY LOKALNIE

Przyjrzysz się szerszemu kontekstowi działań międzypokoleniowych. Skonsultujesz pomysł na działanie międzypokoleniowe z osobami z Twojego otoczenia. Odbędzie się spotkanie z gościem specjalnym
[ 3 – 9 marca 2025 ]

KORZYSTAMY WSZYSCY

Poznasz korzyści, jakie przynoszą działania międzypokoleniowe oraz dowiesz się, co to jest rzecznictwo i jak je zastosować w praktyce. Odbędzie się spotkanie z gościem specjalnym
[ 10 – 16 marca 2025 ]

DOBIERAMY METODY DZIAŁAŃ

Dostaniesz dużo praktycznych wskazówek, jak zaplanować i przeprowadzić spotkanie międzypokoleniowe. W grupie roboczej opracujesz szczegółowy plan swego spotkania
[ 17 – 23 marca 2025 ]

ZADANIE NA FINAŁ

Spośród kilku zadań wybierzesz to, które najbardziej Ci odpowiada. Zrealizujesz je ze swoją grupą roboczą między spotkaniami
[ 24 - 30 marca 2025 ]

ZAKOŃCZENIE KURSU

Weźmiesz udział w spotkaniu podsumowującym kurs. Jeśli zrealizujesz 3 zadania cząstkowe, zadanie finałowe oraz wypełnisz ankietę końcową, otrzymasz certyfikat
[ 31 marca – 6 kwietnia 2025 ]

Archipelag Pokoleń w liczbach

zakończonych edycji
0
uczestników
0

Opinie

icons8-quote-left-100

Bardzo odpowiadała mi luźna atmosfera i absolutny brak narzucania sztywnych ram dla działań, pomysłów i inicjatyw.

Najbardziej w zadaniach podobał mi się fakt ich otwartości – to, że były do wybrania i wykonania różne „opcje”, bardziej nakierowywały na problem niż narzucały pewne rozwiązanie. Super, że opierały się na dyskusji w grupach.

icons8-quote-left-100
icons8-quote-left-100

Goście zaproszeni, to też był hit. Jestem bardzo zadowolona z udziału w kursie, opowiadam znajomym o jego przydatności.

Rodzaj „zdrowego podpatrywania” dokonań innych osób, sposób interpretacji i wykonywania przez nie zadań, poszerzył moją perspektywę, uruchomił także nowe pomysły.

icons8-quote-left-100
icons8-quote-left-100

Podobało mi się połączenie różnych technik, a także możliwość łączenia w grupy, wielozadaniowość, duża ilość świetnych materiałów bardzo przydatnych w pracy zawodowej i realizacji różnych projektów

Zadania były dobrze zaplanowane w czasie, który spokojnie wystarczał na realizację. Była podana lektura i fragmenty bardzo konkretne, przydatne w realizacji zadań. Miały zróżnicowany poziom trudności, co zmuszało do myślenia, współdziałania w grupie, konsultowania z uczestnikami i organizatorami.

icons8-quote-left-100
icons8-quote-left-100

Najbardziej podobało mi się to, że przystąpiły do tego kursu różne osoby, w różnym wieku i z różnym doświadczeniem życiowym. Kurs pokazał również jak społeczność może łączyć siły, nawet przez internet,żeby osiągnąć wspólny cel.

Byłam zaskoczona formą, w jakiej mamy wykonywać zadania, tzn., że ma to odbywać się w grupach. (…) umożliwiło mi to nawiązanie relacji z osobami z całej Polski i dzielenie się pomysłami, już niejednokrotnie nawet wykraczającymi poza obowiązkowe zadania kursu.

icons8-quote-left-100
icons8-quote-left-100

Goście zaproszeni, to też był hit. Jestem bardzo zadowolona z udziału w kursie, opowiadam znajomym o jego przydatności.

Przykłady projektów

Zgłoszenie

Często zadawane pytania

Każdy, kto interesuje się działaniami międzypokoleniowymi. Zapraszamy edukatorów, trenerów, animatorów kultury, słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku, przedstawicieli NGOs, pracowników bibliotek i instytucji kultury, społeczników i wolontariuszy.

Tak. Nie ma żadnych opłat za udział w kursie.

Średnio 2-3 godziny tygodniowo, w zależności od materiałów, z którymi trzeba się zapoznać i zadania domowego, które w danym tygodniu należy wykonać.

Na każdy tydzień kursu jest przewidziane inne zadanie do wykonania. Zadania nie są skomplikowane. To na przykład sprawdzenie informacji dotyczących miejscowości, w których mieszkają osoby uczestniczące w kursie, przedyskutowanie z kimś z najbliższego otoczenia pomysłu na działanie czy opisanie osoby z innego pokolenia, która jest/była ważna dla uczestnika kursu.

 Informacjami o wykonanym zadaniu domowym (sposób realizacji zadania, napotkane trudności, refleksje) dzielimy się w grupie kursu na Facebooku Dzięki temu możemy uczyć się od siebie nawzajem. Można też przesyłać wykonane zadania na adres mailowy kursu. Należy wykonać minimum trzy zadania domowe oraz zadanie na finał, żeby otrzymać certyfikat Towarzystwa Inicjatyw Twórczych “ę”.

Do aktywnego udziału w kursie wystarczą podstawowe umiejętności obsługi komputera i poruszania się w internecie, w tym na platformie Zoom, gdzie będą odbywać się spotkania na żywo.

Tak, z ekspertami będzie można skontaktować się w grupie na Facebooku oraz za pośrednictwem moderatorek kursu.

Tak, po spełnieniu następujących warunków:

  1. Wykonanie minimum trzech zadań domowych.
  2. Wykonanie zadania na finał.
  3. Wypełnienie ankiety końcowej.

Nie jest obowiązkowa, natomiast bardzo zalecana. Grupa na Facebooku to miejsce, gdzie można nawiązać relacje z innymi uczestnikami kursu, podyskutować o zadaniach, podzielić się swoimi odkryciami i wątpliwościami, uzyskać wsparcie.

W trakcie kursu przewidzianych jest kilka spotkań:

  1. Inaugurujące kurs (45 min.) – poniedziałek, 24 lutego, godz. 17:30,
  2. Robocze (30 min.) – w pięć poniedziałków (3, 10, 17, 24 i 31 marca), zawsze o 16:30
  3. Z ekspertami (60 min.) – dwa spotkania (daty podamy w terminie późniejszym, godz. 17:30)
  4. Podsumowujące kurs (45 min.) – piątek, 4 kwietnia, godz. 17:30

Wszystkie spotkania będą miały formę zdalną.

Takie osoby można znaleźć wśród innych uczestniczek i uczestników kursu, na przykład za pośrednictwem grupy na Facebooku. Dodatkowo moderatorki kursu będą pomagać w łączeniu się w zespoły.

Przez cały czas trwania kursu organizatorzy pozostają w kontakcie z wszystkimi uczestniczkami i uczestnikami: za pośrednictwem poczty elektronicznej i w grupie kursu na Facebooku. Osoby uczestniczące w kursie mają także bezpośredni indywidualny telefoniczny i mailowy kontakt z moderatorką.

Ankieta wstępna jest anonimowa. Dzięki niej organizatorzy zdobywają ogólne informacje o uczestnikach kursu (płeć, wiek, motywacje do prowadzenia działań międzypokoleniowych i uczestnictwa w kursie) i mogą lepiej dopasować zadania do wykonania. Ankieta końcowa jest imienna i wymagana do wydania certyfikatu

Uczestniczki i uczestnicy kursu otrzymają kilka wersji zadań i będą mogli wybrać to, które im najbardziej odpowiada. W poprzednich edycjach kursu było to na przykład opracowanie planu działania międzypokoleniowego, zorganizowanie spotkania międzypokoleniowego czy zaproponowanie nowych pomysłów na działanie międzypokoleniowe.

Kto stworzył kurs?

Kurs powstał jako efekt dwuletniego partnerstwa strategicznego „Archipelag Pokoleń”, sfinansowanego w ramach Kluczowej Akcji 2 unijnego programu Erasmus+. Stworzyły go organizacje zajmujące się międzypokoleniowością: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” (Polska), Beth Johnson Foundation i Linking Generations Northern Ireland (Wielka Brytania) oraz Kreisau-Initiative (Niemcy).
 
Archipelag Pokoleń jest realizowany przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności w ramach programu „Uniwersytety Trzeciego Wieku — Seniorzy w Akcji”

 Creative Commons BY-NC-SA 3.0

Realizacja i finansowanie

Archipelag Pokoleń we współpracy z WP Idea

Skip to content